Tussen het RKC-team in Namibië en Nederland wordt veel samengewerkt. Informatie wordt gedeeld en er vindt regelmatig overleg plaats. Dan zijn goede communicatielijnen belangrijk, tegenwoordig gaat dat veelal online. Daarom werd dit jaar de ICT op het RKC naar een hoger plan gebracht.
Casper Bijl en Jack Esselink reisden in april 2018 af naar Namibië om een complete IT-oplossing voor het RKC te realiseren. Die oplossing lag in een Office-pakket dat het mogelijk maakt om informatie te delen over een grote afstand, zélfs als er even geen internet is. Jack: “Het systeem is eenvoudig te gebruiken en goed te beheren vanuit Nederland. We kunnen met dit systeem op afstand beheerstaken uitvoeren, zoals bijvoorbeeld nieuwe laptops in Namibië volledig uitrollen, vanachter ons bureau in Nederland.”
Geen half werk
De operatie werd minutieus voorbereid in Nederland. Na maanden werken en plannen konden Casper en Jack met een grote hoeveelheid hardware en een nog grotere takenlijst vertrekken naar Rehoboth. Concreet betekende dit dat er laptops werden geïnstalleerd en de medewerkers op het RKC een tweedaagse cursus kregen om ook goed met de programma’s te kunnen werken. Casper: “Alle medewerkers beschikken nu over dezelfde omgeving met dezelfde programma’s en daarmee dezelfde mogelijkheden. We wilden graag een Cloud-oplossing implementeren. De uitdaging voor deze klus lag in de matige en onbetrouwbare internetverbinding van het RKC-gebouw in Namibië. We laten nu de bestanden synchroniseren tussen de werkstations en de cloud op de momenten dat het internet goed is. We noemen dat een hybride oplossing.”
Trots
Casper: “De reacties van de medewerkers waren geweldig! Je zag de trots in hun ogen. Er zijn ook zeer moderne werkstations afgeleverd waar men jaren mee vooruit kan. Enkele medewerkers verstuurden hun eerste mail ooit tijdens de training. Nu kunnen ze bestanden onderling delen, kidsprogramma’s voorbereiden en kennis delen via de nieuwe infrastructuur. Een aandachtspunt blijft de internetverbinding. We zijn momenteel samen met de provider in Rehoboth een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om de internetverbinding in Namibië te upgraden. Terugkijkend was dit niet alleen een heel uitdagend project, maar veel meer nog indrukwekkend en inspirerend! Ook door deze praktische zaken, groeit er hoop!”
De menselijke kant van IT
Casper en Jack konden tijdens de voorbereiding en uitvoering van deze IT-operatie continu terugvallen op Yellow Arrow, een adviesbedrijf op het gebied van IT. Jack: “Tijdens de implementatie ter plaatse konden wij telefonisch en via WhatsApp altijd terugvallen op de kennis van Yellow Arrow. Het team heeft voortdurend meegedacht in de geest van de stichting. Heel prettig om de menselijke kant van IT te ontdekken en op deze manier samen te werken.”